ARSK 2010

Igår inleddes ARSK 2010, nu har det mesta behandlats. Vi har fått en ny distriktsstyrelse, grattis till er, synd dock att det är en person som borde ha en plats inte fick det. 105 motioner hade skickats in, jag tror att det är runt 4 kvar att behandla imorgon. Detta är min andra ARSK, vilket innebar att jag även kände mig lite mer insatt och erfaren, förra året var allt så nytt. Jag gick upp i talarstolen ett flertal gånger och talade för det jag brinner för. En av de viktigaste frågorna vann vi, det var jag som talade men det är Annikas förtjänst av vi vann. Det är hon som har skrivit motionen, och det är hon som tagit fram all information och haft kontakt med SISU. SSU Stockholm står numera för att en knäkontroll ska införas från och med tredje klass. Jag tycker att det är oerhört synd att Annika inte kunde vara där och se hur många som stöttade henne i motionen, men jag är otroligt glad att jag fick chansen att framföra det du tagit fram. Nästa ARSK vill jag se dig i talarstolen och tala om det du brinner för.

En annan fråga berör rösträttsåldern, och även den frågan är viktig för mig. SSU Stockholm förespråkar att rösträttsåldern ska vara 16 år, jag (och många andra) vill att det ska vara från det år man fyller 18. I denna fråga blev det lika, 19 ombud var för motionen, 19 var emot den. I stadgarna står det att lottning ska tillämpas, vilket gjorde att vi förlorade den frågan. Jag är bitter över det.

5 motioner gick jag upp och talade för (en av dem gick jag upp på två gånger), det är ju helt klart en förändring från förra året då jag bara vågade mig upp en enda gång. Nästa år blir det nog fler ;) Politik är kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0